We should be keeping people out of stores but we all have to work with business

Guylaine pointe vers cette édition du Iconeye qui rassemble les manifestes de quelques personnalités influentes du monde du design : Peter Saville, Rem Koolhaas, Bruce Mau, John Maeda, Stefan Sagmeister.

Le premier manifeste est de Peter Saville, qui porte un regard pessimiste et critique sur les fondements du monde du design, et qui à mes yeux a su mettre des mots sur le flou et le sentiment grandissant de répugnance que j’ai face à l’industrie du Marketing, que ce soit dans l’imprimé ou dans le web.

Morals
The cultural adventure has been consumed by business. Making things better is a moral issue, but morality and business don’t go together – business is, if not immoral, then amoral. We know we should be keeping people out of stores but we all have to work with business. It can’t really be all about idealism and altruism.

Where are the NGOs?
Everyone does their best but you have to pay the rent. Even hospitals have to run to profit. You can’t avoid the issue merely by working for an NGO – even Amnesty and Greenpeace have to be “business facing”. The only bastion of free speech could be the art world, but even that is a preciously engineered marketplace with its own complexities.

Value finding
Creative people have to believe in the value of their work. If you don’t have any belief then you can’t give anything – designing is an act of giving, and a belief in the value of the work fuels the desire to express something. It’s important to know what your values are and to take care of them.

Post-war socio-cultural democratisation
It’s a long term, but broken down it’s simple. Over the last 50 years culture has been disseminated to the wider public rather than being the domain of the privileged. There is an inevitable loss of substance in the process of becoming a culture of entertainment. If it’s not popular, it’s not happening.

Design as drugs
Pop culture used to be like LSD – different, eye-opening and reasonably dangerous. It’s now like crack – isolating, wasteful and with no redeeming qualities whatsoever.

The new cause
I was part of a system that wanted to change the look of the everyday world. That ideal, manifest through consumerism, doesn’t sit well with me now. I am not wealthy and completely understand how we all have to pay our way.

4 comments

  1. Well said. Saville’s last paragraph sums it up nicely, if you don’t want to get caught up in consumerism, consume less. I’d also add consume wisely.

  2. consume wisely, yes, but also get up and ask for a world where advertising is not omnipresent, change things from a center of power – sitting and watching wont be enough.

    i am thinking of sao paulo who got rid of advertising around the city – that’s what i want to see happening, in my city, on the web, in the media. We all know that we are all slaves of advertising, it is surrounding us, constantly sending us false messages – and i am much against people who work in the direction of making this madness grow.

    Link : http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=sao+paulo,+free+of+advertising&ie=UTF-8&oe=UTF-8

  3. Paul Virilio (architecte, philosophe…) disait des médias et de leur omniprésence/vitesse, qu’ils modifient la culture en ce sens qu’ils nous font vivre dans l’instant plutot que dans le présent… C’est-à-dire qu’ils nous donnent à vivre le sentiment de l’instantanéité (exemple: on voit ce qui se passe en Birmanie en “temps réel”) et nous privent du sentiment du proche, du prochain (exemple: on ne voit plus ce qui se passe chez le confrère de travail). Au fond, c’est un peu la même logique avec la publicité et la consommation : nous donner TOUT à vivre dans l’instant. (Or l’instant ne dure pas très longtemps…)

    On pourrait citer plusieurs autres auteurs qui se sont penchés sur cette problématique. Ils ne l’ont pas tous analysés à partir du même angle. Chomsky, par exemple, s’est attaqué aux systèmes d’information dans les médias et surtout au système politique. Lui parlera de culture du futile et y verra une façon de contrôler les masses en les rendant apathiques. Baudrillard parlait de simulation en s’intéressant davantage aux retombés symbolique de ce système médiatique.

    Enfin, la question que je me pose alors est si l’on peut changer cela en utilisant les médias? Peut-on réellement créer un mouvement politique par les médias sans risquer que ce mouvement se dissipe, faute d’ancrage dans le réel? Par exemple, je serais “pour” qu’on enlève la pub à Montréal mais pour cela, il faudrait des marches, il faudrait des miliers de citoyens à l’hotel de ville, il faudrait peut-être même de la désobéissance civile… cependant, si la mobilisation passe par le média, les liens entre les personnes risquent d’être fait de la même substance qui passe dans la fibre optique : de la lumière… et la mobilisation n’aura pas plus d’effet qu’une grève étudiante dont les réprésentants passent plus de temps à discuter à RDI plutot qu’à se sacrifier dans l’action politique.

    Bonne réflexion! 🙂

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